Nyt olemme kosketelleet vanhoja
esineitä, tehneet opintokäynnin Seurasaareen, etsineet tietoa lyhyistä
tietoteksteistä, muistelleet retkeä kuvien avulla, kirjoittaneet tarinaa
lukukinkereistä ja vielä kokeneet lukukinkereiden tunnelman yllätysnäytelmän
kautta. Nyt minun pitäisi koota tuo kaikki tietotekstiksi, jossa kulkee mukana
oppilailta tulleita painotuksia. Tekstiä täytyy vielä lihottaa niillä iduilla,
joita olemme nostaneet esille tuntitilanteissa, kuten esim. maanviljelyn ja
yhteistyön merkitys ihmisten elämään.
Minulla ei ole aiheesta yhtään kirjaa. Nojaan kirjoittaessani täysin omaan tietouteeni ja nettilähteisiin.
Asiasisältöjä haasteellisemmaksi koen kuitenkin selkokielisyyden. Ei ole
lainkaan yksinkertaista miettiä sisältöä ja kieltä samanaikaisesti, kun ei itse
ole kirjoittamisen ammattilainen, tavallinen opettaja vain. Täytyy pitää
mielessä lauserakenteet ja välttää pitkiä ja vaikeaselkoisia sanoja. Tekstin
tulee soljua luontevasti asiasta toiseen eikä se saa olla liian lapsellista
eikä liian haasteellista.
Oppilaalla on kuitenkin oikeus saada
tietoa sellaisen tekstin avulla, joka sopii hänelle parhaalla mahdollisella
tavalla. Jo perusopetuslain 3§ edellyttää opetuksen antamista oppilaan edellytysten
ja ikäkauden mukaisesti. Selkokeskuksen sivuilta löytyy otsake Selkokieli ja
joukkoviestintä http://papunet.net/selkokeskus/selkokeskus/selkokieli-ja-joukkoviestinta.html, jonka alla puhutaan oikeudesta
tarpeelliseen tietoon. Enkö vain löydä vai eikö Selkokeskuksen sivuilla ole
otsaketta Selkokieli ja koulu? Eikö juuri kouluissa ja oppilaitoksissa olisi
vielä enemmän tarvetta selkokielisyyteen?
Jyväskylän yliopiston
opettajankoulutuslaitoksessa on tuotettu Soppi - suomeksi oppimassa -sivusto.
Sivusto avaa maahanmuuttajaopiskelijan arkea ja suomen kielellä oppimiseen
liittyviä haasteita. Nuo samat haasteet ovat totta myös kovinkin monelle
suomenkieliselle koululaiselle ja opiskelijalle. Oppikirjojen tekstit ovat
usein järisyttävän monimutkaisia. On vaikea uskoa, että tästä linkistä löytyvät
oppikirjojen esimerkkiotsikot on kirjoitettu alakoululaisia varten: http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi/soppi/alakoulu/oppimateriaalit
Toivottavasti oma tekstini palvelee
oppilaitani paremmin kuin kustantajien tuottamat oppikirjat. Ja jos vielä saan
toivoa, niin toivottavasti kouluissa olisi jonain päivänä mahdollisuus käyttää
esim. Selkosanat-nimisen yrityksen palveluja, jolloin tekstistä vastaisi koulun
tunteva oikea kirjoittamisen ammattilainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti