Kokeen palautus on aina herkkä hetki.
Luokassa väreilee jännitystä, innostusta, uteliaisuutta, pelkoa ja toiveita.
Opettajan on syytä valita sanansa taiten, sillä erityisluokassa epäonnistumisen
kokemus on lähempänä ja tunteikkaampi asia kuin yleisopetuksen luokassa.
Aikuinen näkee, että kokeessa
onnistumisen tiivistäminen yhteen numeroon on haasteellinen yhtälö, mutta
lapselle tuo numero on kaikki. ’Sain kokeesta seiskan, olen siis seiskan
arvoinen’ ja joillekin lapsille jopa ’En saanut kymppiä, olen siis huono’. Kokeessa
on aina erityyppisiä tehtäviä. Jos oppilas on onnistunut hyvin kuvailemista ja
laajempaa asianhallintaa vaativissa tehtävissä, mutta epäonnistunut
totaalisesti pieniä yksityiskohtia mittaavissa osioissa, hän saattaa saada jopa
huonomman numeron kuin oppilas jonka osaaminen perustuu vain ulkoa opitun
toistamiseen. Koulussa laajempien kokonaisuuksien osaamista arvotetaan
suuremmaksi kuin yksityiskohtien mekaanista muistamista, mutta yksittäisen
lapsen kohdalla asia ei ole näin. Oppilas ei hahmota, mikä tehtävä on
’arvokkaampi’ kuin toinen vaan jokainen tehtävä on ollut hänelle oman
pinnistelyn paikka.
Kukaan ei saanut kymppiä, mutta hyviä
numeroita tuli paljon! Puolet luokasta sai numerokseen 8 tai enemmän ja tämä
kokeesta, jossa piti muistaa pieniä asioita, osata kertoa tapahtuma oikeassa
järjestyksessä, osata tehdä päätelmiä kuvallisten vihjeiden perusteella sekä ilman
vihjeitä. Monet ilahtuivat, yksi pettyi ja yksi oppilas kysyi, onko 8 hyvä
numero. On se, 8 on tosi hyvä numero!
Minä jäin miettimään, pitäisikö
väliarviointiin antaa numeron lisäksi myös sanallinen lisäarviointi, niin että lapsi
ei oli numero vaan oppisi enemmän omasta osaamisestaan ja omista oppimisen
haasteistaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti