Olen telkkarin luonto-ohjelmien
suurkuluttaja. En koskaan kyllästy hyökkäävään miekkavalaaseen tai pienten
ötököiden maailmaan. Olen vuosien varrella nauhoittanut lukuisia kasetillisia
ohjelmia ja katsonut niiden suttuista kuvaa koulussa oppilaiden kanssa. Jossain
vaiheessa taisi olla luvallista nauhoittaa ohjelmia kahdeksi vuodeksi, mutta
täytyy kyllä tunnustaa, että kyllä se kolmas ja neljäskin vuosi hurahti samoja
videoita pyörittäessä.
Nyt elämästä on tullut helppoa. Jokin
aika sitten Wilman kautta tuli viestiä, että ” Opetusministeriö on hankkinut oppilaitoksia varten luvan televisio- ja
radio-ohjelmien tallentamiseen opetus- ja tutkimuskäyttöön. Tallennuksen voi
tehdä esim. kiintolevylle, DVD-levylle, digiboksiin tai CD-levylle. Lisäksi
ohjelmia voi tallentaa ja välittää verkkopalvelimilla, jotka ovat käytössä
oppilaitoksen sisäisessä verkossa tai opetustallennusluvan piiriin kuuluvassa
oppilaitoksia yhdistävässä suljetussa verkossa.” Viestin mukana oli linkki
Educast-palveluun (https://www.educast.fi/helsinki) ja minusta tuli heti sen innostunut käyttäjä! Voiko tämä
tosiaankin olla näin näppärää!
Sunnuntaina tallensin Avara Luonto
-sarjan ohjelman majavasta. Miesääni puhuu rauhallisesti ja majavien tarina
soljuu jännittävänä. Tietoa tulee sopivina annoksina ja kuva tukee puhetta. Oivallinen
ohjelma oppilailleni. Aamulla koulussa latasin sitten ohjelman educast-palvelusta
Y-asemalle ja iltapäivällä käytimme kaksoistunnin ohjelman katsomiseen.
Olin suunnannut katsomista kertomalla,
että ohjelman jälkeen kyselen heiltä mm. majavien tuntomerkkejä ja pesän
rakennuksesta. Sopivissa suvantopaikoissa muistuttelin vielä, mihin piti
kiinnittää huomiota. Katsomisen jälkeen kyselin sovitun mukaan ja tein puheesta
samalla käsitekarttaa. Text2mindmap (http://www.text2mindmap.com/) palveli erinomaisesti selkeän
käsitekartan muodostajana.
Liitin tekemämme käsitekartan fronterin
jaettuun asiakirjaan, johon olin laittanut yksinkertaisen ohjeen: Kirjoita
tietoja majavasta käsitekartan avulla. Kopion tuon asiakirjan kunkin oppilaan
oppilaskansioon ja niin kaikilla oli tietotekstin kirjoitustehtävä.
Oppilaani yllättivät minut jälleen.
Miten mahtavasti he pystyivätkään muotoilemaan lauseita käsitekartan avulla!
Jaetussa asiakirjassa kappalejako tulee yksinkertaisesti ’uusi kappale’
-valinnalla eikä yhdelläkään oppilaalla ollut pulmia tekstin jäsentämisessä. Käsitekartta
loi rungon, edellisenä päivän katsottu tv-ohjelma oli tuoreessa muistissa ja
oppilaista oli ihanaa kirjoittaa tietokoneella tietotekstiä. Koskaan
aikaisemmin he eivät ole kirjoittaneet niin hyvin! Oli taas aihetta kehua
nuoria herroja :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti