tiistai 18. lokakuuta 2011

TV-ohjelma, käsitekartta ja onnistuneita tietotekstejä


Olen telkkarin luonto-ohjelmien suurkuluttaja. En koskaan kyllästy hyökkäävään miekkavalaaseen tai pienten ötököiden maailmaan. Olen vuosien varrella nauhoittanut lukuisia kasetillisia ohjelmia ja katsonut niiden suttuista kuvaa koulussa oppilaiden kanssa. Jossain vaiheessa taisi olla luvallista nauhoittaa ohjelmia kahdeksi vuodeksi, mutta täytyy kyllä tunnustaa, että kyllä se kolmas ja neljäskin vuosi hurahti samoja videoita pyörittäessä.

Nyt elämästä on tullut helppoa. Jokin aika sitten Wilman kautta tuli viestiä, että ” Opetusministeriö on hankkinut oppilaitoksia varten luvan televisio- ja radio-ohjelmien tallentamiseen opetus- ja tutkimuskäyttöön. Tallennuksen voi tehdä esim. kiintolevylle, DVD-levylle, digiboksiin tai CD-levylle. Lisäksi ohjelmia voi tallentaa ja välittää verkkopalvelimilla, jotka ovat käytössä oppilaitoksen sisäisessä verkossa tai opetustallennusluvan piiriin kuuluvassa oppilaitoksia yhdistävässä suljetussa verkossa.” Viestin mukana oli linkki Educast-palveluun (https://www.educast.fi/helsinki) ja minusta tuli heti sen innostunut käyttäjä! Voiko tämä tosiaankin olla näin näppärää!

Sunnuntaina tallensin Avara Luonto -sarjan ohjelman majavasta. Miesääni puhuu rauhallisesti ja majavien tarina soljuu jännittävänä. Tietoa tulee sopivina annoksina ja kuva tukee puhetta. Oivallinen ohjelma oppilailleni. Aamulla koulussa latasin sitten ohjelman educast-palvelusta Y-asemalle ja iltapäivällä käytimme kaksoistunnin ohjelman katsomiseen.

Olin suunnannut katsomista kertomalla, että ohjelman jälkeen kyselen heiltä mm. majavien tuntomerkkejä ja pesän rakennuksesta. Sopivissa suvantopaikoissa muistuttelin vielä, mihin piti kiinnittää huomiota. Katsomisen jälkeen kyselin sovitun mukaan ja tein puheesta samalla käsitekarttaa. Text2mindmap (http://www.text2mindmap.com/) palveli erinomaisesti selkeän käsitekartan muodostajana.


Liitin tekemämme käsitekartan fronterin jaettuun asiakirjaan, johon olin laittanut yksinkertaisen ohjeen: Kirjoita tietoja majavasta käsitekartan avulla. Kopion tuon asiakirjan kunkin oppilaan oppilaskansioon ja niin kaikilla oli tietotekstin kirjoitustehtävä.

Oppilaani yllättivät minut jälleen. Miten mahtavasti he pystyivätkään muotoilemaan lauseita käsitekartan avulla! Jaetussa asiakirjassa kappalejako tulee yksinkertaisesti ’uusi kappale’ -valinnalla eikä yhdelläkään oppilaalla ollut pulmia tekstin jäsentämisessä. Käsitekartta loi rungon, edellisenä päivän katsottu tv-ohjelma oli tuoreessa muistissa ja oppilaista oli ihanaa kirjoittaa tietokoneella tietotekstiä. Koskaan aikaisemmin he eivät ole kirjoittaneet niin hyvin! Oli taas aihetta kehua nuoria herroja :)
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti