Maanantaina oppilaat sitten tekevät historian
kokeen. Harjoittelimme koetta varten viime viikolla joka päivä. Luimme tekstiä
yhdessä. Etsimme kustakin kappaleesta tärkeitä asioita ja alleviivasimme ne.
Keksimme kysymyksiä ja harjoittelimme vastaamaan niihin sekä suullisesti että
kirjallisesti fronterissa.
Joku lapsista sanoi, että ei hän osaa
kun hänellä on huono muisti, mutta kun vähän kutkuttelin häntä miettimään
pienten apuajatusten tai kuvan avulla, niin sieltähän se tieto tuli ja lapsen
kasvoille hymy. Laaja-alainen erityisopettajammekin oli huomannut, kuinka hyvin
eräs hänen luonaan käyvä oppilaani oli edistynyt. Poika avasi fronterin
näppärästi, löysi siellä olevat tehtävät nopeasti ja kirjoitti sujuvia
vastauksia, koska oli tehotreenauksemme aikana oppinut löytämään tiedon
tekstistä. Näistä lapsista voi olla ylpeä!
Mietimme kollegan kanssa yhdessä
koekysymykset ja viikonlopun aikana muotoilin niiden pohjalta kokeen. Mäkin
Pages on taas korvaamaton arkityön sujuvoittaja. Kuvia on helppo tipautella
oikeisiin kohtiin, sillä kokeessamme täytyy ilman muuta olla kuvia. Koko
opetuksemme on perustunut elämyksiin ja kuviin. Sen täytyy olla läsnä myös
kokeessa.
Oppilaiden osaaminen on yhteistyön tulosta. Maanantaina me opettajat
saamme palautetta onnistumisestamme.
Kokeen kansilehti:
yksi kysymyksistä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti