Retkelle on aina kiva mennä. Lapset ovat
innoissaan eväistä ja bussimatkasta ja yhteisestä kävelemisestä ja ihan vain
siitä, että ollaan ulkona luokasta. Eväspussit rapistellaan heti auki ja
tarkistetaan, että kaikilla on varmasti samanlaiset. Bussimatkan
vieruskaverikin täytyy varmistaa mielellään jo reilusti ennen retkeä, ettei
vain joudu istumaan yksin.
Opettajat joutuvat tekemään retken eteen
paljon valmisteluja. Innokkaan lapsilauman kanssa retki kääntyy helposti
nahisteluksi ja huomio kiinnittyy vain oraviin tai eväsleipien juustoon tai
kaverin ostamaan jäätelöön tai … Siksi olimme kertoneet oppilaille
mahdollisimman tarkkaan etukäteen mitä retkellä tehdään. Tämä kuulostaa
yksinkertaiselta, mutta jos opettaja rajaa retkeä liikaa, siitä katoaakin
hauskuus ja lasten spontaani ilo ja silloin lapset sulkevat silmät ja korvat
myös siltä, mitä opettaja yrittää saada heidät huomaamaan. Jos taas retki
soljuu rennosti oppilaiden impulssien vietävänä, niin sen aikana tapahtuu kovin
vähän tavoitteen mukaista oppimista.
Seurasaaren nettisivut ovat mainio lähde
(http://www.nba.fi/fi/seurasaari).
Sieltä löytyy esim. karttaa, kuvia, opetuspaketteja, tietoa rakennuksista
tavallisten aukioloaikojen ja saavutettavuuden lisäksi. Suurin osa lapsista oli
jo käynyt aiemmin Seurasaaressa, joten ihan oudosta retkikohteesta ei ollut
kyse.
Olin tehnyt oppilaille mäkin
Pages-ohjelmalla pienen tietopaketin niistä Seurasaaren taloista, joihin
tutustumme tarkemmin. Kuvat olivat joko omia kuviani edellisen luokan kanssa
tehdyltä retkeltä tai sitten flickr-kuvapalvelun ( www.flickr.com) kautta löydettyjä
cc-lisenssioituja kuvia. Rakennusten alkuperäisten paikkojen karttakuvat olin
ottanut kuvaruutukaappauksena. Tietopaketin tekstissä käytin lähteenä
Seurasaaren nettisivujen kuvauksia valitsemistani kohteista. Teksti ei ole niin
selkokielistä kuin sen olisi hyvä olla, mutta omaa aikaakin täytyy kunnioittaa.
Kiersimme retkikohteet sovitussa
järjestyksessä. Niemelän torpalta pääsee näppärästi kirkkoveneille, siitä
Karunan kirkolle, josta taas kuljetaan vesi- ja tuulimyllyn kautta Antin talolle.
Digikameralla ikuistimme sekä kohteita että lapsia, sillä eihän tällaista
retkeä voi kutistaa vain tietopohjaiseksi marssiksi vaan yhtä tärkeä sija on
yhdessä tekemisellä ja yhdessä kokemisella.
Näitä kuvia voi mainiosti hyödyntää myös
jatkossa maantiedon aihepiirejä käsiteltäessä: Tervaveneet liittyvät Oulun
seudun kehittymiseen ja tuulimyllyistä puhutaan myöhemmin fysiikan tunneilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti