sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Tuo kotoa vanha esine ja sukupuu


Mikä on lapsen mielestä vanha esine? Onko oma taaperoiän lelu jo tarpeeksi vanha kouluun tuotavaksi vai pitääkö sen olla vähintään äidin tai isän vanha lelu? Tätä piti ihan porukalla miettiä. Päädyimme siihen - luonnollisesti open johdattelujen jälkeen - , että omia vanhoja leluja ei voi tuoda (’Mutta niillä olisi kiva leikkiä yhdessä!’, huudahdus paljasti erään oppilaan motiivin tuoda kouluun jotain omaa.). Huoltajilta piti myös kysyä lupa tavaran tuomiseen.

Esineestä kertominen ei ollut helppoa. Kotona oli selvästikin kerrottu lapsille, mikä tuo oma esine oikeastaan onkaan, mutta eihän sitä nyt niin helppo ole muistaa. Aikuisten johdattelevilla kysymyksillä pääsimme sitten tarinoimaan pidempääkin. Puinen mittalusikka oli jännittävä, kun siinä oli reikiä pohjassa ja paperinuket olivat kauniita ja hauraita. Vanha lastenkirja oli tuntenut monet pienet sormet ympärillään.

Esineen tuonut oppilas sai näyttää sitä muille dokumenttikameran avulla. Rikkoutumattomat esineet myös kiersivät luokassa. Otimme dokumenttikameralla kuvat kustakin esineestä tai ainakin yritimme, sillä luokan dokumenttikameralla pystyikin ottamaan vain videokuvaa. Sitä haksahtaa aina luulemaan, että jokin laite toimii niin kuin minä kuvittelen ja toivon. Kaikkea ei jaksa tai ehdi tarkista etukäteen, joten nyt meillä on sitten pari pientä videoklippiä vanhoista esineistä. Vähän hoopoa. Seuraavalla kerralla otan digikameran luokkaan tai vaikka haen sen kesken tunnin.

Samalla kaksoistunnilla tehty sukupuun täydentäminen sai minut miettimään monenlaista. Äidin sukunimi ei tullut kaikille mieleen ja isovanhemmat olivat vain mummi tai vaari ilman omaa nimeä. Jotkut lapset olivat varmoja siitä, että ei heillä edes ole isovanhempia. Vaan täytyy tunnustaa, että omienkin isoäitieni alkuperäisten sukunimien muistaminen oli työlästä. Minulta puuttuu heistä elävä mielikuva, sillä olen nähnyt heidät vain valokuvista. Joillakin oppilaillani on sama tilanne, joten heitä oli helppo ymmärtää. Ehkäpä saamme silti liitettyä itsemme sukupolvien ketjuun, vaikka osa meistä joutuu käyttämään siinä enemmän mielikuvitustaan muistikuvien sijaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti