Lasten kanssa jokainen päivä on tuore. He ovat aina
valmiita näkemään, kokemaan, kertomaan ja olemaan mukana. Vaikka päivään
sisältyisi kaksi tuntia liikuntaa ja kaksi tuntia uintia, niin silti nuoret
ystäväni nappaavat välitunnille lähtiessään jalkapallon kainaloon ja lähtevät kentälle
kirmaamaan. ”Miten te aikuiset, ette jaksa niin paljon kuin me lapset, vaikka
me olemme niin paljon pienempiä?”, kysyi eräs pellavapää kuluneella viikolla.
Tähän blogiin kirjoittelen matkan varrella koettua.
Joku pedagoginen valinta onnistuu hyvin, joku jopa hienosti ja jonkun kohdalla
jää korjaamisen varaa seuraavaan kertaan. Mokaaminen ei ehkä silti edes ole
mokaamista vaan ihan vain arkista elämää koululuokassa.
Se että nuorilla työtovereillani on oppimisessa
omat haasteensa, on haaste myös opettajalle. Kuinka oppimisen ilo voisi säilyä,
silloinkin kun se ei tunnu eikä se ole helppoa? Onneksi tuohon haasteeseen ei
tarvitse vastata yksin. Nuoret työtoverini osaavat itsekin kertoa, miten joku
asia olisi paremmin ja millaista apua he kaipaavat. Opettajana minun tarvitsee usein
vain osata pysähtyä ja kuunnella.
Tänä vuonna minulla on myös etuoikeus jakaa työtäni
kollegan kanssa. Suunnittelemme ja toteutamme yhdessä osan kahden viidennen
luokan oppitunneista. Historia, biologia, maantieto, fysiikka ja kemia ovat
kaikki vaativia oppiaineita, mutta yhdessä ideoiden ne talttuvat selkeämpään
muotoon. Jakamalla jaksamme ja ymmärrämme enemmän.
Erilaisten tietoteknisten apuvälineiden avulla luokan seinät eivät rajaa meitä liikaa. Siili astelee luokkaan ja luontoretken lintujen ääniin voi palata uudelleen. Aaltovoimalan toimintaperiaate avautuu aihion kautta ja itse otetut valokuvat palauttavat mieliin retken tapahtumat.
Mitähän uutta minä opinkaan tänä vuonna?
Hei,
VastaaPoistaLintujen tunistaminen ja lintujen äänet LuontoPortissa: http://www.naturegate.net
t.
Mauri
Mauri Åhlberg (in English: Ahlberg) FLS
(1) Professor of Biology and Sustainability Education
http://www.helsinki.fi/people/mauri.ahlberg
(2) Research Director of NatureGate Online Services
http://www.naturegate.net
(3) Expert member of IUCN CEC
http://www.iucn.org/about/union/commissions/cec/?2614/
(4) Senior Advisor of ENSI, one of the World's leading EE and ESD programs
http://www.ensi.org/Members/Senior_Advisors/
(5) Visiting Professor at Exeter University: http://education.exeter.ac.uk/pages.php?id=598
(6) Wheeldon, J. & Ahlberg, M. 2011. Visualizing Social Science Research: Maps, Methods, & Meaning. Los Angeles: SAGE.(ISBN: 9781412991049)
(a) http://www.uk.sagepub.com/books/Book235388
(b) http://www.amazon.com/s?ie=UTF8&rh=n%3A283155%2Ck%3Awheeldon%20ahlberg&page=1
BLOG: http://blogs.helsinki.fi/maahlber/author/maahlber/
FACEBOOK: http://www.facebook.com/people/Mauri-Ahlberg/100000393951781
MOTTO: "Probably, Internet is the biggest infrastructure created by humankind. It'll make possible fast, meaningful, collaborative learning for humanity."
Kiitos tärkeän asian ylläpitämisestä. Luontoportti on meillä käytössä aina tarpeen tullen :)
VastaaPoista